Meer geven dan een ander

The Optimist 201 november / december 2021 Samenleving
Wanneer ons wordt gevraagd om te geven aan een goed doel, willen we niet overkomen als krenterig. Zeker niet als we zien dat anderen gul geven. Dr. Claire van Teunenbroek onderzocht het effect van sociale informatie op ons geefgedrag en promoveerde op dit onderwerp. DOOR: CLAIRE VAN TEUNENBROEK Hoewel Nederlanders als genereus kunnen worden beschouwd, heeft de Nederlandse filantropische sector te maken met twee grote problemen: goede doelen hebben moeite om potentiële donateurs te bereiken, en degenen die wel geven, doneren lagere bedragen. Hoe gul geven we? De kans dat iemand geeft tijdens een huis-aan-huiscollecte is nu kleiner dan de kans dat hij/zij niet geeft. Zo doneerde in 2018 slechts 35 procent van de mensen die tijdens een huis-aan-huisinzameling werden gevraagd om te geven, terwijl dit in 2007 nog 69 procent was. Daarnaast besteden we over de afgelopen twintig jaar gezien een kleiner percentage van ons gezinsinkomen aan goede doelen. Interessant is dat je waarschijnlijk hetzelfde donatiebedrag geeft tijdens een huis-aan-huisinzameling als jij of jouw ouders vijftien jaar geleden deden. Het gemiddelde bedrag dat mensen geven via huis-aan-huisinzamelingen is in die periode niet veranderd en ligt nog steeds op twee euro. Hoe kunnen goede doelen de donatiebedragen verhogen, rekening houdend

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie